Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Pacyfikacja wsi w Królestwie Polskim
Autor Wiadomość
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-12, 14:42   Pacyfikacja wsi w Królestwie Polskim

W zasadzie sprawa pasuje do działu "Zbrodnie wojenne", ale ten został jedenaście lat temu zamknięty i takim pozostaje.

Przeglądając dostępną częściowo w necie książkę "Fall of the Double Eagle"
https://books.google.pl/books?id=Ck7wCgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
natrafiłem na opis spacyfikowania polskiej wsi przez żołnierzy 71.Pułku Piechoty (z Trenczyna - prawie sami Słowacy!). Miało do tego dojść końcem sierpnia 1914 r., a nieszczęście zaczęło się od tego, że znajdujący się w zabudowaniach wsi strzelcy otwarli ogień do austro-węgierskich żołnierzy, zabijając kaprala. Mieszkańcy mieli tłumaczyć, że zrobili to agenci-prowokatorzy, ale żołnierze otoczyli wieś, ostrzelali ją, podpalili i strzelali do wieśniaków, usiłujących uciekać. Co ciekawe, sprawa znana jest z zapisków feldkurata o nazwisku Josef Tiso...

Ciekawe, czy ktoś coś wie o tym zdarzeniu, jaka rzeczywiście była jego skala, liczba ofiar (Tiso: "Odwracaliśmy oczy z niesmakiem, ale wszędzie widok był taki sam - płonące domy, zwęglone zwłoki zastrzelonych ludzi..."). Jeśli koniec sierpnia potraktować jako informację ścisłą, zdarzenie miało miejsce gdzieś w okolicach podlubelskiej Bychawy. Biorąc pod uwagę niewielką przychylność dla nieistniejącej Monarchii po roku 1918 dziwi mnie mocno, że sprawa nie została (chyba?) w ogóle nagłośniona.
_________________
Čeští vojáci bojující za císaře nebyli žádní Švejci
 
 
Slavio
XVII. Rzemieślnik/Korporal
Gefreiter k.u.k. 13 IR


Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 81
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-01-12, 16:16   

71.Pułk Piechoty, wchodził w skład 5. Korpusu. Korpus ten walczył w okolicach Bychawy. W artykule " Walki pod Bychawą w dniach 6-9 września 1914 " Pabla, wyczytałem że zostały podpalone zabudowania folwarku Marysin. Miało to miejsce w okolicach godziny 22, aby oświetlić sobie przedpole w obawie przed atakiem Rosjan.

Chyba to jednak nie chodzi o tą miejscowość.
_________________
Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube
  
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1271
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-12, 21:16   

Ks. Jozef Tiso chyba nie miał chyba powodów, by opisywać czyny swoich rodaków jako gorsze, niż były w rzeczywistości. Sam dwumiesięczną służbę w trenczyńskim pułku na początku wojny przypłacił ciężkim zapaleniem nerek.
Nie znalazłem w dających się wyświetlić fragmentach, kiedy i gdzie ukazały się te pamiętniki. Ks. Tiso publikował wspomnienia w „Nyitramegyei Szemle” w 53 odcinkach od stycznia 1915 do stycznia 1916, ale w tym czasie chyba nie pozwoliłby sobie na takie opisy.
Ostatnio zmieniony przez KG 2018-01-12, 22:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-12, 22:02   

Pułk wchodził w skład 14.ID, która w bitwie komarowskiej biła się w okolicach Polichny. Inny pułk z tejże dywizji (76.IR, soprońscy Niemcy i Węgrzy, dowodzeni przez Rumuna) na tyle odznaczył się w pierwszym dniu bitwy pod Komarowem, że jego komendant zarobił predykat "von Polichna".

26-28 sierpnia operowała na zachód od Bychawy, na linii Rudnik - Bystrzyca (miejscowość), na prawym, czyli wschodnim brzegu Bystrzycy. Początkiem września część dywizji przerzucono na wschód, ale 27.IBrig, w skład której wchodził 71.IR pozostała pomiędzy Bychawą a rzeką Bystrzycą.

Jeśli zatem rzeczywiście chodzi o koniec sierpnia, to obszar poszukiwań byłby dosyć zawężony. Natomiast jeżeli feldkurat szeroko rozumiał koniec miesiąca, wypada wziąć pod uwagę całą trasę przemarszu dywizji od galicyjskiej granicy do końca miesiąca (mniej więcej Łążek Ordynacki - Potok - Polichna i dalej w kierunku Rudnika i Bystrzycy).
_________________
Čeští vojáci bojující za císaře nebyli žádní Švejci
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group